Які закони потрібні місцевому самоврядуванню та мешканцям громад? Представники громадянського суспільства та експерти висловили свою думку.
Представники громадських організацій, асоціацій органів місцевого самоврядування та експерти обговорили під час круглого столу законодавчий порядок денний децентралізації на 2024 рік та нагальні законодавчі ініціативи, на прийняття яких чекає суспільство та місцеве самоврядування України.
Учасниками заходу були підняті найгостріші питання, які стоять перед місцевим самоврядуванням, в тому числі під час війни, серед яких: функції держави та органів місцевого самоврядування щодо мобілізації, статусу військових адміністрацій населених пунктів, питання розмежування і розподілу повноважень, адміністрування місцевих податків, муніципальної статистики, повноваження органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану, рекомендації Європейської комісії щодо інтеграції України в ЄС, системність підходу до формування законодавчих ініціатив, законопроект про місто Київ та інші.
Ігор Абрам’юк, директор з розвитку, заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації громад зауважив, що більше не можна зволікати з прийняттям законопроекту № 4298 від 30.10.2020 про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні.
«Після багатьох років його обговорень на всіх рівнях прийняття цього закону дозволить уникнути наявних помилок з утворенням та діяльності такої дивної конструкції, як військові адміністрації населених пунктів.» сказав Ігор Абрам’юк.
Тетяна Арсенюк, експертка/координаторка платформи “Місцеві бюджети та фінанси” Всеукраїнської асоціації ОТГ України підкреслила, що при обговоренні Плану заходів з реалізації Державної стратегії регіонального розвитку у громад виникає багато питань, пов’язаних з наповненням місцевих бюджетів, оскільки реалізація Стратегії потребує відповідного фінансування.
«Відповідно до прийнятих 8 листопада 2023 року змін до Бюджетного кодексу України, обласні, міські, селищні та сільські ради отримали право здійснювати місцеві внутрішні запозичення (за винятком випадків, передбачених статтею 73 Кодексу) та місцеві зовнішні запозичення, але досі відсутні підзаконні акти. І це унеможливлює використання сільськими і селищними радам цього інструменту у процесі отримання міжнародних грантів.» підкреслила Тетяна Арсенюк.
Роман Решетняк, голова Старобільської районної ради, представник Всеукраїнської Асоціації органів місцевого самоврядування «Українська асоціація районних та обласних рад» наголосив на необхідності прийняття законопроекту № 8056 від 19.09.2022 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану»
В продовження Роман Решетняк зазначив: «Без цього закону немає можливості позбавити мандата тих депутатів, які перейшли на сторону окупанта і навіть працюють в окупаційній владі – немає відповідного механізму.»
Ігор Коліушко, експерт з питань конституційного та адміністративного права, голова правління Центру політико-правових реформ зазначив, що на його думку, допускаються маніпуляції з назвами законопроектів. І це стосується законопроекту №4298.
«Законопроект намагаються якнайшвидше прийняти, але після багатьох переписувань він втратив ідею, на початку закладену у ньому у Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, а саме – ідею перетворення місцевих державних адміністрацій в контрольно-наглядові органи префектурного типу з повноваженнями нагляду за законністю в актах органів місцевого самоврядування та координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади, які реалізують державну галузеву політику, а адміністрації на постійному зв’язку з Кабміном з інформацією про стан справ – тобто функції зворотного зв’язку. У нинішній редакції законопроекту змішані повноваження органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, допускається дублювання повноважень.» зауважив Ігор Коліушко.
Юрій Ганущак, директор ГО «Інститут розвитку територій» також наголосив на необхідності прийняття доопрацьованого законопроекту №4298., після чого висловився про необхідність прийняття законопроектів щодо: міста Київ – столиці України; розмежування та розподілу повноважень; сплати ПДФО за місцем проживання; порядку вирішення питань адміністративно-територіального устрою.
Олена Бойко, експертка Громадської організації “ДЕСПРО” звернула увагу на необхідність реформування системи державного управління, як основи економічного зростання і спроможності місцевого самоврядування, але яке знаходиться значно нижче питань обороноздатності та економічного блоку, звернула увагу на пріоритетність розмежування та розподілу повноважень по горизонталі та вертикалі
«Також окремим пріоритетом є фінансова складова реформи – зміни до Бюджетного та Податкового кодексів в частині місцевих податків і зборів та їх адміністрування. При цьому, окрему увагу треба приділити спроможності та кадровій забезпеченості цього напрямку роботи в територіальних громадах, а також максимально знизити ризик зловживань.» підкреслила Олена Бойко.
Максим Лациба, керівник програми розвитку громадянського суспільства Українського незалежного центру політичних досліджень під час діалогу, серед іншого, запропонував: а) Внести зміни до Закону про службу в органах місцевого самоврядування і запровадити поетапне впровадження окремих його положень під час воєнного стану та після його припинення; б) Розробити нову редакцію Закону про статус депутатів місцевих рад, яким посилити інструментарій комунікації та функції взаємодії депутата та виборців; в) Розробити нову редакцію Закону про місцеве самоврядування в контексті приведення до європейських стандартів.
Валентина Полтавець, голова ГО “Центр якості місцевого самоврядування” висловилась на користь формування законодавчого порядку денного із тих законопроектів, які необхідні місцевому самоврядуванню, і які враховують потреби мешканців громад, а також запропонувала виставляти пріоритетність законопроектів по блокам.
Підбиваючи підсумки заходу, керівник компонента «Розробка політики та впровадження реформи децентралізації» Проекту USAID “ГОВЕРЛА Ігор Парасюк, подякував учасникам заходу за відкриту, відверту дискусію на тему законодавчого порядку денного, а також поділився планами щодо організації наступного Форуму у максимально компактному та ефективному форматі.
Президент громадської організації «ДЕСПРО» Оксана Гарнець підкреслила важливість створення можливостей для широкого діалогу та долучення представників громадянського суспільства та експертного середовища, а також дотримання прозорості під час обговорення законодавства для громад та запевнила учасників у подальшій підтримці таких ініціатив з боку ГО «ДЕСПРО».
Відеозапис заходу можна переглянути за посиланням:
https://www.youtube.com/live/PZ99MZ31yoI?si=O6snPKHfEchwXJeP
З повним звітом за результатами дослідження думки представників органів місцевого самоврядування можна ознайомитись тут.
Захід організовано Громадською організацією «ДЕСПРО» в рамках грантового проєкту «Законодавчий порядок денний. Форум з децентралізації в м. Києві», що став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього заходу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.